متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


 #روزنوشت

سلام، این بار می خوام یکم از تجربیات خودم بنویسم. من عمیقا معتقدم که هر کسی این نیاز رو داره که درون خودش احساس ارزشمند بودن کنه و خب حتما شما هم خیلی جاها خوندید یا شنیدید که میگن این احساس رو فقط خودمون می تونیم در خودمون به وجود بیاریم. درسته، منم قبول دارم. اصلا به نظرم یکی از اهداف مهم زندگی ( یا حتی شاید اصلی ترینشون ) اینه که خودمون رو بشناسیم و به ارزش واقعی وجودمون پی ببریم. یعنی زندگی می کنیم، سختی می کشیم، تلاش می کنیم، زمین می خوریم، دوباره بلند می شیم، چیزای مختلف رو تجربه می کنیم و با آدمای مختلف آشنا می شیم تا خودمون رو بهتر بشناسیم، تا بفهمیم که چه کارایی ازمون برمیاد و چقدر توانمندیم.

قطعا قضیه به همین سادگی که در موردش حرف می زنیم نیست! این فرآیند خودشناسی سال ها طول می کشه و حتی یه سری آدما تا آخر قضیه هم به ارزش وجودی خودشون پی نمی برن و خب این خیلی غم انگیزه به نظرم. حرف اصلی من اینه: زمان زیادی طول می کشه تا به میزان ارزشمندی خودمون پی ببریم و " باورش " کنیم و این که در این مدت کجا باشیم و اطرافیانمون چه کسایی باشن خیلی خیلی مهمه! درسته که ته تهش این ماییم که خودمون رو برای خودمون تعریف می کنیم اما این که اطرافمون چی می گذره، می تونه روند خودشناسیمون رو کندتر یا تندتر کنه. بذارید مثال بزنم:

1- توی مدرسه یا دانشگاه دارید رشته ای رو می خونید که مناسب شما نیست و حس خوبی نسبت بهش ندارید. در نتیجه نمی تونید توش فوق العاده ظاهر بشید. این فوق العاده نبودن در حالی که می بینید بعضی از هم کلاسیاتون چقدر عالی هستن، روی اعتماد به نفستون تاثیر می ذاره و احساس می کنید نسبت به بقیه در جایگاه پایین تری قرار دارید.

2- جایگاه شغلی که در اون قرار دارید به اندازه کافی رضایت شما رو فراهم نمی کنه. حتی ممکنه درآمد خوبی داشته باشید ولی احساس مفید بودن نمی کنید یا حس می کنید که این شغل از نظر نگاه جامعه و یا مهم تر از اون، نگاه خودتون، در جایگاه خوبی قرار نداره.

3- کارفرمای شما مدام دستاورد های شما رو نادیده می گیره یا رفتارش طوریه که احساس می کنید به اندازه کافی در شغلتون خوب نیستید. مدام بهتون فشار میاره یا برعکس، کارهای خیلی ساده و پیش پا افتاده ای ازتون می خواد که می تونه نشون دهنده این باشه که از نظر کارفرما، توان شما بیشتر از این نیست!

4- دوستایی دارید که با رفتارشون، خواسته یا ناخواسته، باعث می شن حس کنید خیلی هم آدم باحالی نیستید! یا مثلا یه سریاشون مدام با حرفا و رفتارشون بهت نشون می دن که برای جنس مقابل هیچ جذابیتی نداری و باعث می شن انتظاراتتو از جنس مقابل پایین بیاری و نتیجه ش می شه یه رابطه سرشار از نارضایتی.

5- شریک عاطفیت طوری باهات رفتار می کنه که احساس می کنی اون قدر که باید، خوب نیستی یا به اصطلاح براش کمی. مدام از ویژگی های مثبت روابط قبلیش یا اشخاص دیگه تعریف می کنه، توی رابطه کمتر از تو اشتیاق نشون می ده و خیلی کارای دیگه که یه نفر می تونه انجام بده و حتی شاید واقعا قصدشو نداشته باشه ولی در نهایت منجر به این می شه که ما فکر کنیم به اندازه کافی خوب نیستیم، کم ارزشیم و اعتماد به نفسمون رو از دست بدیم. یهو به خودمون میایم می بینیم که یه گوشه نشستیم، زانوی غم بغل گرفتیم و داریم زار زار به حال خودمون گریه می کنیم!

دوستای عزیزم، من تقریبا تمام موارد بالا رو تجربه کردم؛ یه سری جا ها خودم کنار کشیدم، یه سری جا ها زندگی مجبورم کرد کنار بکشم و یه سری جا ها هم هر دو! در نهایت نتیجه ای که گرفتم رضایت بخش بود. هر بار که رها کردم و یا مجبور به رها کردن شدم، بعدش چیز بهتری به دست آوردم به علاوه اعتماد به نفس از دست رفتم رو.

خلاصه مطلب این که، بیاید از هر چیز و هر کسی که باعث می شه کمتر خودمونو دوست داشته باشیم فاصله بگیریم. اصلا فاصله چرا؟ ترکشون کنیم! از بعدش نترسیم! بعدش هیچ اتفاقی نمیفته؛ بعدش بی سواد و بی کار و تنها نمی مونیم! حتی اگر هم بمونیم، حالا یه " خودِ قوی " داریم که کمکمون می کنه بهتر از اون چیزی که از دست دادیم رو به دست بیاریم.

اعتماد به نفس، " توان " ماست؛ نذاریم " توان " مون رو ازمون بگیرن!

 

پی نوشت: برعکس قضیه هم صادقه البته، یه سریا هستن که باعث می شن نسبت به خودت حس خوبی پیدا کنی، مثل شما ها که همیشه هستید حتی وقتایی که من نیستم! ازتون ممنونم.

الهه بهشتی

 

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


elahebeheshti
ارسال پاسخ

seldaaa :
بسیار عالی
{40}

ممنونم

elahebeheshti
ارسال پاسخ

amir_sakett :
عالی بــــــود

ســـــــــــــــــــپاس

ممنون که زمان گذاشتید و مطالعه کردید.

elahebeheshti
ارسال پاسخ

toya :
متشکرم.
مطلب مفیدی بود.

ممنون از توجهتون

seldaaa
ارسال پاسخ

بسیار عالی

amir_sakett
ارسال پاسخ

عالی بــــــود

ســـــــــــــــــــپاس

toya
ارسال پاسخ

متشکرم.
مطلب مفیدی بود.

elahebeheshti
ارسال پاسخ

behzadi :
اعتماد به نفس خیلی تو زندگی مهمه ...
ممنون از بلاگ خوبتون ..

ممنون از شما

behzadi
ارسال پاسخ

اعتماد به نفس خیلی تو زندگی مهمه ...
ممنون از بلاگ خوبتون ..