متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


راه های زیادی برای یافتن ایده برای یک کسب و کار اجتماعی وجود دارد. راه اندازی کسب و کار اجتماعی شباهت زیادی به راه اندازی کسب و کارهای سنتی دارد، اما ایده ها و انگیزه های کارآفرینی اجتماعی معمولا خاستگاه متفاوتی دارند. جرقه ی اولیه کارآفرینی اجتماعی با نگرانی در مورد یک مشکل اجتماعی زده می شود، درست مانند سازمان های خیریه. 
در واقع اصلی ترین تفاوت بین کارآفرین اجتماعی با کارآفرین سنتی در هدف آن ها از راه اندازی یک کسب و کار است. پول مهم ترین انگیزه و هدف کارآفرینان سنتی است در حالی که دغدغه کارآفرین اجتماعی یافتن راه حلی برای حل مسائل جامعه ای است که در آن زندگی می کند. گرچه منافع اجتماعی، زیست محیطی و در نهایت مالی هر سه برای یک کارآفرین اجتماعی مهم و انگیزاننده اند.
در ادامه چند کسب و کار اجتماعی موفق را بررسی می کنیم:

مقالات کوتاه کارآفرینی/ مدیر اینفو

1. سوپر مارکت اجتماعی

در این سوپرمارکت ها اقلام با تخفیف به مشتریانی که از اقشار کم درآمد جامعه هستند فروخته می شود.  تولید کنندگان مواد غذایی و یا سوپرمارکت های دیگر اقلامی را که به هر دلیل نمی توانند خودشان بفروشند ( مثل قوطی های ضربه دیده و ...) به صورت رایگان یا به قیمت بسیار ارزان در اختیار سوپرمارکت های اجتماعی می گذارند.

2. کتاب های درسی استفاده شده

موسسه Textbooks for change با گروه های دانش آموزی و دانشجویی شریک می شود و کتاب های درسی استفاده شده ی آن ها در پایان  هر سال تحصیلی جمع آوری می کند. برخی از این کتاب های دست دوم به دانش آموزان تازه وارد با قیمت کمتری فروخته می شود و بعضی از این کتاب ها نیز در اختیار دانش آموزان محروم در کشورهای توسعه نیافته قرار می گیرند.  سود فروش این کتاب ها بین شما و صاحبان کتاب قسمت می شود.

3. اعطای وام به کارآفرینان

موسسه Kiva چهارچوبی فراهم کرده است که از طریق آن افراد و شرکت ها می توانند به طور مستقیم به کارآفرینانی که نتوانسته اند سرمایه خود را تامین کنند، وام بدهند. این موسسات هم چنین مبلغ ناچیزی برای انجام این کار از کارآفرینان دریافت می کنند.

4. رستوران و یا شیرینی پزی اجتماعی

هدف این رستوران ها استخدام افراد بیکار و یا کم توان است. آن ها با آموزش این افراد نیروی کار مورد نیاز خود را تامین می کنند. سود عاید از این رستوران ها و شیرینی پزی ها صرف دستمزد کارکنان و اجرای برنامه های توانمند سازی برای آن ها می شود.

5. توزیع اینترنت پرسرعت

شرکت ها و موسسات کوچک معمولا امکانات زیادی در اختیار ندارند. سازمان های بزرگی که در نزدیکی این شرکت ها هستند می توانند اینترنت پرسرعت خود را با آن ها شریک شوند و مبلغ ناچیزی از آن ها دریافت کنند.

6. آب سالم برای همه

موسسه Soma Water دستگاه های تصفیه ی آب خانگی تولید می کند. این موسسه محصولات خود را در کشورهای توسعه ی یافته به فروش می رساند و با بخشی از سود حاصل از آن دستگاه های مشابهی را برای کشورهای فقیر که به آب سالم دسترسی ندارند تولید می کند.

7. تاسیس خرده فروشی

فروشگاه Bottle 4 Bottle با برندهای پوشاک قرار داد بسته و محصول آن ها را به صورت آنلاین به فروش می گذارد. این موسسه با خرید عمده خود در قیمت ها از تولید کنندگان تخفیف می گیرد. در نهایت با فروش لباس ها بخشی از سود اضافه ی خود را به خرید شیر و بطری شیر برای نوزادان محروم اختصاص می دهد.

8. ایجاد شرکت مجازی کامپیوتری

 

با ایجاد یک کسب و کار در فضای مجازی می توان به افرادی که درآمد بالایی ندارند یکی از مهارت های مرتبط با کامپیوتر را آموزش داد. این افراد پس از آموزش در قالب گروه هایی به انجام پروژه های مرتبط با کامپیوتر(مثلا طراحی وب) می پردازند. سود حاصل از این پروژه ها به عنوان دست مزد در اختیار این افراد قرار می گیرد.

مقالات کوتاه کارآفرینیمدیر اینفو

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


balout
ارسال پاسخ

اینا که هیچ کدوم تو ایران نیست