متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


کسب و کارهای نوپای موفق از داخل کمیته‌ها خلق نمی‌شوند. همواره یک کارآفرین رویاپرداز وجود دارد که پیاده‌کننده آغازین یک ایده نوآورانه است، اما این فرد به تنهایی نمی‌تواند کسب و کار تازه تاسیسش را رشد بدهد. قطعا در کنار یک انجام‌دهنده، به یک تیم‌ساز و یک رهبر نیز نیاز است. این تغییری بزرگ است که بسیاری از کارآفرینان نمی‌توانند آن را عملی کنند.
اغلب کارآفرینان به‌طور غریزی می‌دانند که چه کاری باید انجام شود، اما نمی‌دانند چطور باید آن را از طریق دیگران به انجام برسانند. برخی افراد معتقدند مهارت‌های رهبری امری کاملا ذاتی است، اما من اعتقاد دارم این مهارت تا حد زیادی اکتسابی است و می‌توان آن را از طریق کسب تجربه، کمک گرفتن از یک مربی و آموختن درس از شکست‌ها یاد گرفت. افرادی که این مهارت‌ را سریع‌تر می‌آموزند، همان‌هایی هستند که به سرعت از کارآفرینان خوب به رهبران کسب و کار خوب تبدیل می‌شوند.

منبع: مدیر اینفو

بر اساس تجربه‌ای که از کار کردن با کارآفرینان و رهبران کسب و کار به دست آورده‌ام، معتقدم فرمولی جادویی برای رسیدن به سطح بالایی از مهارت رهبری وجود ندارد، اما اصول مشخصی وجود دارد که با پیروی از آنها می‌توان مهارت رهبری را به خوبی آموخت. در ادامه هشت اصل را معرفی کرده‌ام که می‌تواند به شما کمک کند مهارت رهبری را در خودتان پرورش بدهید:
1) دانشجویی مشتاق برای یادگیری مهارت رهبری باشید.
اکثر کارآفرینانی که به رهبران موفق کسب و کار تبدیل می‌شوند، آن‌هایی هستند که داستان موفقیت همکاران‌شان را مطالعه کرده و تلاش می‌کنند از آنها الگوبرداری کنند. آنها از مربیانی کمک می‌گیرند که در این زمینه تجربه دارند، به مطالعه شخصی می‌پردازند و در دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی رهبری شرکت می‌کنند. مهارت رهبری به تمرکز و تلاش نیاز دارد و صرفا با نام و شهرت به دست نمی‌آید. از هر فرصتی برای یادگیری مهارت‌ رهبری استفاده کنید.
2) در زمینه رهبری، هدف‌های شخصی برای خودتان تعیین کنید و به دنبال دریافت بازخورد باشید.
رهبری کسب و کار بیشتر از آنکه به درگیر شدن در امور روزمره کسب و کار نیاز داشته باشد، به مطالعه و کار روی چشم‌انداز کسب و کار نیاز دارد. خودتان می‌توانید تعیین کنید که تا چه اندازه از این اصل پیروی می‌کنید و در همین ارتباط از تیم‌تان بازخورد بگیرید. بررسی کنید چه بخشی از زمان کاری شما صرف تدوین راهبردها، هدف‌گذاری‌ها برای آینده و راهنمایی کارکنان‌تان می‌شود و چه بخشی از آن را صرف حل و فصل امور روزمره می‌کنید؟ برای پرورش مهارت رهبری باید بتوانید از جزئیات فراتر بروید و تصویر بزرگ‌تر را ببینید.
3) از پیله امن خود خارج شوید و به استقبال چالش‌ها بروید.
اگر هیچ‌گاه از مرزهای کاری خود خارج نشوید و شکست را تجربه نکنید، به توانمندی‌های جدید دست نخواهید یافت. به‌عنوان یک کارآفرین تازه‌کار، احتمالا تجربه قبلی در اموری همچون استخدام و تفویض اختیار ندارید، هر چند اینها علوم پیچیده‌ای نیستند که نتوان آنها را آموخت. از این واهمه نداشته باشید که از همکاران با تجربه‌ترتان و کارشناسان منابع انسانی مشورت بگیرید. به یاد داشته باشید، رشد واقعی در خارج از محدوده شناخته‌ها و در دنیای ناشناخته‌ها اتفاق می‌افتد.
4) موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید و از شکست‌ها بیاموزید.
افرادی که به دنبال کامل بودن هستند و از خودشان انتظار بی‌نقص بودن دارند، به ندرت به رهبرانی خوب تبدیل خواهند شد. عادت کنید که موفقیت‌های کوچک‌تان را جشن بگیرید و وقتی شکستی را تجربه می‌کنید که به شما بینش‌های جدید می‌دهد، دچار سرخوردگی شدید نشوید. در شریک کردن اعضای تیم و حتی مشتریان‌تان در موفقیت‌ها و شکست‌ها، جانب انصاف را رعایت کنید و با آنها صادق باشید.
5) موفقیت‌های دیگران در حوزه رهبری را به رسمیت بشناسید و از آن استقبال کنید.
وقتی مهارت‌های رهبری دیگران را به رسمیت می‌شناسید و به آن احترام می‌گذارید، در واقع توانمندی خودتان در این زمینه را تقویت می‌کنید. هر چقدر بیشتر مهارت‌های رهبری را در اطرافیان‌تان شناسایی کنید و موفقیت‌های آنها در این زمینه را پذیرا باشید، به همان نسبت برایتان آسان‌تر خواهد بود که مهارت‌های رهبری خودتان را توسعه بدهید.
6) به دنبال عملکرد سطح بالا باشید و به متوسط بودن رضایت ندهید.
رهبران سرشناس دنیای کسب و کار به این شهرت یافته‌اند که سطح انتظارات‌شان از اعضای تیم‌شان و خودشان بالاست. آنها عملکرد متوسط و معمولی را از اعضای تیم خود نمی‌پذیرند که باعث می‌شود اعضای تیم‌شان انگیزه بالایی داشته باشند و افتخار کنند که رهبر خود را به‌عنوان یک الگو قرار دهند.
7) روی بهبود مهارت‌های ارتباطی خود کار کنید.
رهبری اثربخش به ارتباط موثر نیاز دارد که شامل ارتباط کلامی، مکتوب و زبان بدن می‌شود. مهم است که اعضای تیم‌تان، مشتری‌ها و شرکای‌ تجاری‌تان قبل از اینکه از شما پیروی کنند، به خوبی چشم‌انداز، اهداف و انتظاراتی که از آنها دارید را درک کنند. رهبران خوب همچنین در گوش کردن فعالانه و توجه به مخاطب مهارت بالایی دارند. برای اینکه بتوانید دیگران را با خود همراه سازید، ابتدا نیاز دارید که آنها شما را باور کنند و پیش‌نیاز این امر، مهارت‌های ارتباطی سطح بالا است.
8) با نگرش مثبت و اشتیاق به پیش روید.
هیچ‌‌کس دلش نمی‌خواهد از یک کارآفرین بداخلاق و منفی‌باف پیروی کند. در دنیای کسب و کار افراد عموما جذب کسانی می‌شوند که مشتاق، پرانگیزه و مثبت‌نگر هستند. فایده دیگر مثبت‌اندیشی آن است که از این طریق افراد مثبت‌اندیش را به دور خود جمع می‌کنید و احساس شادی و رضایت بیشتری خواهید داشت. برای اینکه بتوانید به‌عنوان یک رهبر انگیزه‌بخش دیگران باشید، ابتدا باید بتوانید به خودتان انگیزه بدهید.
گذار از یک کارآفرین به یک رهبر کسب و کار، چالشی شخصی است که هر کسی نمی‌تواند از عهده آن بر آید. برای هر دو مهارت، اصول بنیادین یکسان است که عبارتند از: ایجاد و ترویج یک چشم‌انداز، قاطعانه عمل کردن و ایجاد روابط شخصی مستحکم با دیگران. برای ارتقای مهارت رهبری در خود باید دیگران را نیز تشویق کنید که این مهارت را در خودشان پرورش دهند و در پایان فراموش نکنید، رهبری مانند هر مهارت دیگری به تمرین نیاز دارد.

منبع: مدیر اینفو

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


Maziar77
ارسال پاسخ

خودنم
مفید و مقبول
تشکر

delshad6577
ارسال پاسخ

ممنون از این همه تلاش